Slatki grijeh

“If you are not free to choose wrongly and irresponsibly, you are not free at all.” – Jacob Hornberger

Kao što komunisti smatraju da je novac drugih ljudi njihova imovina, te da imaju pravo naređivati drugim ljudima kako da raspolažu svojom vlastitom zaradom, tako isto progresivci sebe smatraju nadležnima da odlučuju o tome kako će nedovoljno prosvijetljeni plebejci provoditi vlastite živote.

U skladu s time, kao jednu od gospodarskih mjera, hrvatska predsjednica prema uputama “stručnjaka” najavljuje uvođenje trošarine na proizvode s visokim udjelom šećera, zasićenih masnoća, kolesterola i soli. To će kao smanjiti troškove zdravstvenog sustava, a i moramo zaustaviti globalnu epidemiju debljine, kaže predsjednica.

Za razliku od ljevičarskih progresivaca, ja ne mislim da ima išta napredno u tome da se političari miješaju u prehrambene navike građana, već da se radi tek o koraku u tranziciji ka totalitarnoj državi. Ako pojedinci nisu slobodni donositi loše odluke, onda nisu slobodni uopće, a ako će državni birokati donositi odluke o njihovom zdravlju umjesto njih, onda će to značiti da su građani ustvari njihovo vlasništvo.

Država već sada potpuno zabranjuje i zakonski kažnjava konzumaciju čitavog niza psihoaktivnih narkotika, te novčano brutalno (i sve brutalnije) kažnjava konzumaciju onih dozvoljenih. Ako uskoro dobijemo još dodatno kažnjavanje konzumacije hrane za koju se po nekim arbitranim kriterijima ustanovila da je “nezdrava”, što će biti iduće? Posebno oporezivanje ljudi koji nedovoljno vježbaju ili predugo sjede za stolom? Trošarine na stres? Porezi na nepoćudne filmove i literaturu? Jednom kad se krene tim sklizavim terenom, teško se zaustaviti, kao što je opisao Ludwig von Mises davnih dana predvidjevši današnju situaciju.

Naravno, građani su sami vlasnici svojih organizama, a ne država, i birokatske glave se tu ne bi smjele petljati. Ako će se netko prežderavati brzim ugljikohidratima i zasićenim masnoćama, opijati alkoholom i presoljavati hranu, to je njegova stvar. Doduše, to bi morala biti i njegova odgovornost, tako da svi ostali građani budu oslobođeni prisile financiranja njegove zdravstvene skrbi i osiguranja.

Povećanje troška socijalističkog zdravstvenog sustava ionako jest jedan od glavnih argumenata na kojem se temelje ovakve intervencije, pa umjesto dodatnog ukidanja ljudskih sloboda i povećanja birokratskog aparata, efikasnije i moralno ispravno rješenje bi bilo čim prije ukinuti socijalističko javno zdravstvo. Potpuno je besmisleno i nelogično da država s jedne strane nastoji građane potaknuti na što odgovornije ponašanje, a s druge subvencionira maksimalnu neodgovornost. Ako je tržište slobodno, ono će efikasno stimulirati pojedince da se ponašaju onoliko (ne)odgovorno koliko su spremni prihvatiti troškove vlastite neodgovornosti.

002

Jedite baklave, zdravije su od socijalizma!

 

Oglasi

50 comments

  1. Samo treba otvoriti članak i vidjeti nadmeni roditeljski ton članka.A od svih vrsta ljudi najgori su „stručnjaci”.Oni ne dijele ljudima savjete već ih zakonski tjeraju da rade šta oni žele.

    Još od stare Grčke postoji mišljenje da država treba da promiče vrlinu.To ne samo što je nemoguće i opasno već i nemoralno jer vrlina je vrlina jedino ond a kada je dobrovoljna.

    A zanimljivo je primijetiti da( po mom znanju) predsjednica po Ustavu nema pravo da radi ovakve stvari.Vlada je ovlaštena da vodi politiku a ne predsjednica.

    Liked by 1 person

  2. Sad bas mlatim po baklavi😃.
    Drzava zna sto je dobro za nas…
    Samo me zanima kakve nove medote zaposljavanja nude. Meni se cini da od toga nece biti nista.

    Sviđa mi se

    1. Krivo ti se cini. Porez na baklave i kremsnite ce omoguciti zaposljavanje bar jos pedesetak politicki podobnih uhljeba, a mozda ostane i za nekakav Audi A6 ili BMW 5 za clanove uprave HRT-a ili HZ-a. Dodatno, izgleda da ce Todoric biti prisiljen prodati Ledo, pa oporezivanje sladoleda vise nece biti tako nedomoljubno kao prije. Porez na ono sto voli velika vecina ljudi, vjerojatno i turisti, naravno uz povecani harac na ugostitelje, ce uciniti cuda za konkurentnost hrvatske turisticke ponude u cjelini,

      Sviđa mi se

  3. Američko zdravstvo je kud i kamo liberalnije od ovog našeg pa svejedno su Ameri jedni od najdebljih na planeti. Primjerice mnoge zemlje na vrhu BMI liste niti nemaju nikakve socijalizirane zdravstvene zaštite. Ja osobno živim u neformalnoj ekonomij, plaćam međunarodno zdravsveno osiguranje (koje BTW je generalno jeftinije od našeg HZZO-a) i potpuno me zaboli neka stvar za državni zdravstveni sustav (kad mi treba specijalistički pregled, pljunem 700-1000 kn kešovine po pregledu i generalno riješim problem tog dana — a ne da me šalju na sve strane kao neku vreću krumpira).

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Body_Mass_Index_%28BMI%29

    Sviđa mi se

        1. Ne samo to, nego vidi na primjer ovo
          http://www.infowars.com/the-number-one-mind-control-program-at-us-colleges/

          Mislim, svi mi, ili bar ja, imamo neku lijepu sliku znanstvenika u glavi koji su dobrohotne dobričine u potrazi za istinom i tako to, pohlepni su samo kada je u pitanju globalno zagrijavanje jer eto, tako

          Ali kako starim i možda postajem pametniji sve mi se više čini da je sve to skupa razina Ljube Jurčića i boranije s EFZGa

          Q: Hoćeš tvrdit da ćemo svi izumrijeti ako ne prestanemo koristiti efikasne izvore energije u korist nekoga sranja?
          A: Pošto?

          Q: Hoćeš izmišljat studije i preporuke o prehrani za korist interesa u proizvodnji šećera?
          A: Pošto?

          Q: Hoćeš izmišljat studije i preporuke o konzumaciji ljekova u korist proizvođača ljekova?
          A: Pošto?

          Q: Hoćeš izmišljat studije i preporuke o štetnosti korištenja gotovine i mudrosti državnog zaduživanja?
          A: Pošto?

          I onda jel izađemo u javnost, iznesemo “objektivne” činjenice, možebit i napišemo kakve preporuke, smjernice ili zakone pa i država to još potvrdi, i tako to… Pedeset godina kasnije će se (možda) saznat.

          Sviđa mi se

  4. Katastrofa od teksta. Da, ljudima se treba petljati u živote, ako samo nisu sposobni pametno razlučivati. Nekad je sloboda stvarno precijenjena. Evo, meni je sasvim u redu fat tax. Poslodavac mora plaćati veće doprinose za zaposlenika s rizičnijom stopom pretilosti, i takve osobe češće traže slobodne dane – ukratko, neproduktivni su i poslodavcu se ne isplate. Jednosstavno je – ako hoćeš raditi, smršavi! Naposljetku, radi se o zdravlju čovjeka, ali i u uštedi: https://en.wikipedia.org/wiki/Obesity#Economic_impact

    Sviđa mi se

    1. A tko ce odlucivati o tome sto je pametno a sto ne? Ideja da je “sloboda precijenjena” je tipicna ljevicarska ideja, srodna ideji da drzava bolje od mene zna sto treba uciniti s novcem kojeg zaradim. Inace, u tvom clanku nedostaje logicka veza izmedju mijesanja drzave u zivot gradjanina i razmatranja o poslodavcu. Zar ne bi bilo jednostavnije da poslodavac naprosto ne zaposli pretilu osobu? Ne vidim zasto bi se drzava morala petljati u to?

      Sviđa mi se

      1. Medicina će odlučivati, a ne mi, nekompetentni da o tome pričamo.

        Zašto se tog čovjeka ne bi nečim potaknulo da ‘ozdravi’? Pretilost je bolest. Dakle, vi bi zbog vjere u slobodu prepustili čovjeka vlastitoj slobodi da se sustavno ubija i, naposljetku, ubije. Ja vjerujem u slobodu, ali od slobode mi je važniji ljudski život. Isto tako ne vjerujem u slobodu žene da ima pravo sa svojim tijelom učiniti što hoće, već vjerujem u pravo djeteta koje nosi na život.

        Sviđa mi se

        1. Poticanje nema veze s onim o cemu ti govoris. Ti govoris o prisili. Sto se sustavnog ubijanja tice, samoubojstvo je jos uvijek legalno. Pravo na zivot i pravo na slobodu su dva elementarna prava i jedno ne moze biti iskoristeno da bi se negiralo drugo. Ako se pozelim ubiti, uvijek mogu staviti strik oko vrata ili si ispaliti metak u celo.
          Sto se slobode zene tice, vjerujes li u slobodu muskarca da sa svojim tijelom cini sto zeli? Ako ja imam tu slobodu, a imam je, onda ne vidim opravdanje za uskracivanje zeni te slobode. Nadalje, zametak nije dijete, bas kao sto niti oplodjeno jaje nije pile.
          Ukratko, ne vjerujem u pravo birokracije da mi ogranicava vlasnicka prava nad tijelom. Ja sam, kako je lijepo napisao Slavko Kolar kojeg smo mi stariji morali citati za lektiru, “svoga tijela gospodar”. Vlasnicko pravo nad svojim tijelom je osnovno ljudsko pravo i nikome necu dozvoliti da mi ga ogranici. Ljevicarski mracnjaci koji bi ogranicavali ljudska prava moraju biti svjesni da takvim glupostima riskiraju raspad drustva. Ja naprosto necu postovati niti zakone niti drzavu koji bi mi ta prava ogranicavali. A ako me drzava zeli kazniti, neka potrosi novac kako bi me ulovila. Pojedinac ima veliku moc: moze natjerati drzavu i drustvo da se potpuno transformira u nesto sto svakako nije spadalo u prvobitnu namjeru. Zato je socijalizam i propao.
          Uzgred budi receno, i ti si socijalist: nijeces pravo vlasnistva.

          Sviđa mi se

          1. Nećemo se nikad složiti ok toga što je dijete, tako da je bespredmetna rasprava. A to kako me zove osoba koja o tome nije načisto, začeše me ono na grani. Ti kažeš da sam socijalist, ja kažem ok.

            Sviđa mi se

            1. Tvoje “necemo se nikada sloziti” znaci da si otporan na argumente i da ih u nacelu ne prihvacas. To je karakteristicno za religiju. Tvoja religija je tvoja stvar, no nemas je pravo nametati drugima. To sto ti tvoja vjera govori da polovica covjecanstva nema vlasnickih prava nad svojim tijelom nije moj problem niti problem te (bolje) polovice covjecanstva. Sto se tice odgovora na pitanje “sto je dijete?”, tu sam jednako kompetentan kao i bilo tko drugi. Tebi ocito nije jasna razlika izmedju potencijalnog ljudskog bica i ljudskog bica. Savjetujem hitno pogledati Monty Python, “The Meaning of Life”, narocito scenu znanu kao “Every Sperm is Sacred”. Kada pogledas taj filmic, mozda ti postane jasno koliko je besmisleno nazivati saku sluzi ljudskim bicem. Analogija koju sam naveo je sasvim u redu: proglasavanje zametka ljudskim bicem je isto sto i proglasavanje oplodjenog jajeta – piletom. Svatko na prvi pogled moze vidjeti razliku izmedju jajeta i pileta, bas kao sto i svatko na prvi pogled moze vidjeti da tih par stanica u ranim fazama razvoja nisu dijete.
              Svjestan sam uzaludnosti argumentacije jer si sam napisao da ne prihvacas argumentaciju na tu temu. Sto se mene tice, mozes smatrati da je Jahve stvorio sve zivo i nezivo u tjedan dana i to prije nekih 6.000 godina. Svjestan sam da je diskusija s vjerskim fanaticima uzaludna. Ja, s druge strane, isto tako vjerujem u lijepu, dragu i slatku slobodu, najljepsi dar sto visnji nam Bog je do, uzrok istini od nase sve slave i ures jedini od ove Dubrave. Svoje se slobode nisam spreman odreci ni po koju cijenu. Ne zelim zivjeti u drzavi u kojoj bi vladalo serijatsko pravo poput onog kojeg ti zagovaras i opirati cu se takvom razvoju situacije svim sredstvima koja su mi na raspolaganju.

              Inace, ne nazivam te ja socijalistom, ti jesi socijalist. Socijalizam je politicka ideologija koja ne postuje privatnu imovinu i zalaze se za ostvarenje nekakve “socijalne pravde”, pljackom tudje imovine. Ti ne postujes privatno vlastistvo covjeka nad svojim tijelom, sto je osnova svakog drugog oblika privatnog vlasnistva. Ti dakle ne postujes privatno vlasnistvo, sto znaci da si socijalist.
              Q.E.D.

              Sviđa mi se

        2. Medicina će odlučivati, a ne mi, nekompetentni da o tome pričamo.

          Tko je ta Medicina i odakle joj ovlasti da silom upravlja tuđim životima?

          Tko će to odlučivati tko je kompetentan da priča o čemu? Ti? Tko će odlučivati o čemu su i koji ljudi dovoljno kompetentni da donose odluke sami za sebe? Ti?

          Zašto se tog čovjeka ne bi nečim potaknulo da ‘ozdravi’?

          Ti potiči koga god hoćeš na što god hoćeš, uz uvjet da to činiš svojim novcima i pritom ne kršiš tuđa vlasnička prava.

          Pretilost je bolest.

          E i što onda? Nije posao države da se bavi s bolestima. Ako se netko osjeća bolesno, neka potraži liječničku pomoć.

          Dakle, vi bi zbog vjere u slobodu prepustili čovjeka vlastitoj slobodi da se sustavno ubija i, naposljetku, ubije.

          Tko to mi, mi nismo vlasnici drugih ljudi niti nas se tiče što će drugi ljudi raditi sa sobom, a pogotovo nemamo pravo potkradati treće osobe da bismo nekoga odvratili od baklava.

          Ja vjerujem u slobodu, ali od slobode mi je važniji ljudski život.

          Pojedi Snickers. Kad si gladan nisi svoj.

          Liked by 1 person

        3. O mom tijelu cu odlucivari ja , ne nekakva :meidicina”. Zlouotrebene medicine su brojne i diobro dokumentirane. Ne pada mi na pamet dozvoliti takve glupostil
          Ako se zazeli “Milka” cokolae, kupiti fu je u Sloveniji. Meciina mi moze staviti soli na reo.

          Sviđa mi se

    2. Nekada (uvijek) je i socijalizam stvarno precijenjen.

      Gdje to poslodavci plaćaju veće doprinose s “rizičnijim stopama pretilosti”? U Hrvatskoj je zdravstvo komunističko, a na slobodnom tržištu bi svaki pojedinac snosio odgovornost za svoje postupke. Ako poslodavac smatra da mu se ne isplati zapošljavati pretile radnike iz bilo kojeg razloga, neka ih ne zapošljava. Država se tu nema što petljati.

      A onima koji podržavaju petljanje države u osobne živote građana želim da obvezujući jelovnik sastavljaju Petar Čobanković i Anka Mrak Taritaš.

      Sviđa mi se

  5. @Kozeljnik

    „Da, ljudima se treba petljati u živote, ako samo nisu sposobni pametno razlučivati.”

    Pretpostavljam da ti odlučuješ o tome šta je pametno razlučivanje.Čak ni najrazumnija osoba ne ponaša se uvijek racionalno, takva je ljudska priroda.Da li se ti uvijek ponašaš racionalno?
    Ne.Zašto onda ti imaš pravo na pogrešku a drugi nemaju?Da im nisi roditelj?

    „Nekad je sloboda stvarno precijenjena. Evo, meni je sasvim u redu fat tax.”

    Sloboda nikad nije precijenjena.Tvrditi bilo šta drugo je dokazano neistinito i čak opasno.
    Evo meni nije u redu „fat tax” i šta ćemo sad?

    „Jednosstavno je – ako hoćeš raditi, smršavi! Naposljetku, radi se o zdravlju čovjeka, ali i u uštedi:”

    Negiraš li ti to mogućnost debelih ljudi da rade i pravo poslodavaca da ih zaposle?
    Uštedi za koga?Možda za apstraktnu ljudsku tvorevinu koju zovemo državom?

    „Medicina će odlučivati, a ne mi, nekompetentni da o tome pričamo.”

    Zar sam ja nekompetentan da pričam o svom zdravlju i ishrani?Znaš li ti da ja mogu odbiti liječenje?Možda ne želim živjeti.Zašto me želiš spriječiti?

    „Zašto se tog čovjeka ne bi nečim potaknulo da ‘ozdravi’?”

    Poticanje je jedno a prisila i vještačko podizanje cijena drugo.Najviše što „stručnjaci” imaju pravo da urade je da mi udijele savjet.

    „Dakle, vi bi zbog vjere u slobodu prepustili čovjeka vlastitoj slobodi da se sustavno ubija i, naposljetku, ubije.”

    Da.
    Šta tu nije jasno?Svaka uračunljiva osoba nosi ODGOVORNOST za svoje postupke i ti nemoj nekome glumiti mamicu ili taticu, molim te.

    Sviđa mi se

    1. Taj “mama drzava zna bolje” stav je osnova svakog socijalizma. Ne samo sto mama drzava zna sto je dobro za mene a sto nije, ona bolje od mene zna kako treba potrositi novac koji sam ja zaradio. Ukratko, drug kozeljnik zeli ograniciti slobodu pojedinca.

      Sviđa mi se

        1. Ne idem na Business Insider jer me tjeraju da iskljucim AdBlock. Ja necu gledati oglase. Ako zbog toga nisam u mogucnosti vidjeti vijest, nema veze, vidjeti cu je negdje drugdje.

          Sviđa mi se

  6. Problem je što većina ljudi nema dovoljno čvrstu volju i stoga želi da im država nametne određeno ponašanje. Sloboda je precijenjena, u smislu da većini ljudi doista nije toliko stalo do nje u svoj njenoj potpunosti.

    A evo nam i ideje da će se mladi mjesec dana družiti te jačati svoja zakržljala tijela te usahlo domoljublje. U usporedbi s tom idejom ovaj porez je benigan.

    Liked by 1 person

  7. Ne govorim ja o osvještenim i deklariranim ljevičarima nego o prosječnom čovjeku. On će odustati od potpune slobode lišene ma i najmanje prisile kako bi dobio sigurnost – što nije sasvim iracionalno.

    Sviđa mi se

    1. Ima li potrebe da sad kažem:
      „Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.”

      Benjamin Franklin

      Liked by 1 person

  8. Ne znam jesu li točne ove najave preustroja porezne uprave od 1.7. ali izgleda kao živi horor: broj područnih ureda trebao bi se povećati sa sadašnjih 6 na 22, broj ispostava sa 57 na 90 i planira se zaposliti preko 1000 novih uhljeba kako bi kontrolirali građane kako raspolažu svojom imovinom, očito zbog izmjena zakona koji omogućuju neometano špijuniranje svih računa u bankama! Mislim da ovo zavređuje i poseban članak na blogu.

    Prokleta Orwellova 1984., stigla 30ak godina kasnije.

    Liked by 1 person

    1. Ne samo to, planiraju i porez na devizne doznake iz inozemstva. Nasi uhljebi polako pocinju ocajavati jer je love sve manje. Ja sam mami savjetovao da otvori tekuci racun u Dobovi, na sto, kao gradjanka EU, ima pravo.

      Sviđa mi se

      1. @vortac

        Sve je moguće špijunirati. Bitcoin je upravo napravljen da bude transparentan, BTC ledgeri su otvoreni za javnost i imaju sljedonst. Vidjet ćemo što će biti sa darkcoin tehnolgijom. Na žalost ispada da će financijska privatnost/anonimnost biti samo za bogate. Što se tiče reference na 1984., na Amazonu je ona danas trenutačno među top 10 najprodavanijih knjiga.

        Sviđa mi se

        1. Vjerojatno ce kod nas biti automatiziran natpis “Marenda” izmedju 10 ujutro i 3 popodne. Pa ne mislis valjda da bi se nasi politicari odrekli preko veze zaposlenih salterusa, koje te gledaju kao da si im ubio clana obitelji?

          Sviđa mi se

Odgovori

