Najskuplje obrazovanje je “besplatno” obrazovanje

Sudeći po brojnim napisima iz medija, u Hrvatskoj je (bila?) u igri ozbiljna inicijativa za provođenjem bitnih reformi u školskom sustavu, no jedina stvarno ozbiljna reforma školstva koju bi valjalo podržati je potpuno uklanjanje države i njenih “stručnjaka” iz sfere školstva i obrazovanja, a o nečemu takvom u Hrvatskoj, naravno, nema ni govora, niti će vjerojatno ikada biti.

Država je glupa, država ne zna, niti može znati što i kako podučavati u školama, državni namještenici nemaju nikakvih podsticaja da vode računa o tome koja su znanja i vještine najpotrebnije i koje su metode njihovog stjecanja najefikasnije, niti imaju ikakav incentive da se kontuinuirano prilagođavaju promjenama u okruženju koje to određuju. Centralno planiranje iz već poznatih i jasnih razloga ne funkcionira niti u jednom segmentu gospodarstva, pa tako ni u školstvu.

Državno školstvo jedan je od važnijih uzroka ovako visoke nezaposlenosti u Hrvatskoj (a i drugim europskim zemljama), pogotovo među mladima, zbog stvaranja ogromnih neravnoteža na tržištu radne snage inflacijom praktički beskorisnih diploma, stimuliranjem nestašica u ponudi deficitarnih zanimanja i nemogućnošću da ljude i nakon više od 10 godina školovanja prisilno otetim novcem poreznih obveznika osposobi za lukrativan rad u budućnosti.

Osim toga, s obzirom da su si državne “institucije” dodijelile monopol na određivanje forme i sadržaja čitavog odgojno-obrazovnog procesa, treba ih smatrati i bar djelomično odgovornima za posljedice koje danas osjećamo zbog loših ekonomskih politika hrvatskih vlada, a koje su ipak, ne zavaravajmo se, imale značajnu podršku demokratske većine. Ako je ekonomska pismenost biračkog tijela takva da demokratska većina uporno zahtjeva od političara sve veći državni aparat, sve više intervencionizma u tržište, sve strože regulacije ekonomije i restrikcije individualnih sloboda, onda svakako dio odgovornosti mora biti i na onima u čijim je rukama odgojno-obrazovni monopol.

Nažalost, po tim pitanjima Hrvati su pri samom europskom dnu. Hrvatska je među ekonomski najmanje slobodnim državama u Europi, ali je svejedno na samom vrhu što se tiče zastupljenosti socijalističkog mentaliteta među građanima. Ostale ex-komunističke zemlje bile su dosta uspješnije u tom mentalnom oslobađanju, zato i jesu do danas toliko više napredovale u odnosu na Hrvatsku. Hrvati (ne svi, naravno, ali opasna većina) su u međuvremenu sami sebe uspjeli uvjeriti da su za njihove probleme krivi kapitalizam, pohlepni investitori i “privatizacijska pljačka”, a rješenja nalaze u nakaradnim totalitarnim sustavima koji dokazano mogu rezultirati samo društvenim uništenjem i nazadovanjem. Kada jedna osoba tako razmišlja, to je smiješno, ali kada kritična većina u društvu odluči tome vjerovati, to je žalosno i prilično opasno.

Naravno, ta svoja uvjerenja (pri čijem je formiranju bitnu ulogu odigrala državna akademija) hrvatski građani plaćaju i nastavit će plaćati nižim životnim standardom danas i u budućnosti, a tih se uvjerenja neće lako riješiti, pogotovo s obzirom na trenutnu dominaciju radikalno lijevih, anti-slobodarskih i anti-kapitalističkih destruktivnih ideja među “akademskim građanima”, koji se nalaze prozvanima drugima s visoka soliti pamet o tematici koja često s njihovom formalnom strukom nema nikakvih dodirnih točaka, potpuno nesvjesni vlastitog neznanja i nerazumijevanja. To nije nešto toliko specifično samo za Hrvatsku, niti je neočekivano s obzirom na samu prirodu zanata državne “inteligencije”, no ovdje je posebno izraženo i Hrvatska si ne može dozvoliti više glupiranja.

Oglasi

35 comments

    1. Naravno da postoji, stvorila ga je drzava jeftinim studentskim kreditima, tzv. Pell grants:

      https://en.wikipedia.org/wiki/Pell_Grant

      Buduci da ih dijele sakom i kapom, sveucilista su digla cijene, nastojeci izvuci sto vise novca. Nadalje, i SAD imamo pojavu da ljudi diplomiraju na podrucju poput “liberal arts” i onda rade kao “barista” u Starbucksu. I Amerikanci imaju cijelu gomilu bezvrijednih diploma. Ono sto valja primijetiti jest da je zbrku stvorila drzava, poplavom jeftinih studentskih kredita.

      Sviđa mi se

  1. b. jokić:
    S druge strane, istraživanja širom svijeta pokazuju da su privatne
    instrukcije dostupnije djeci iz imućnijih obitelji te time ugrožavaju princip „jednakosti obrazovnih
    mogućnosti“ za sve učenike.

    😀

    Sviđa mi se

        1. mislim da je riječ o prilagodbi “novim” spoznajama iz prakse,
          npr, da se povijest više ne uči kronološki, jer je djeci u petom razredu koncept prahistorije pretežak, pa je bolje krenuti naopako, od 20 stoljeća, preko ipod-cd-kazeta-ploča-narodnog kola do krapinskog pračovjeka. dakle ne diraju sadržaj, nego ga pretumbaju da ga se lakše usvoji.
          uglavnom, na primjeru školstva se najviše vidi razina upletenosti centralnih planera u živote građana. oni sjede u svojim uredima i planiraju što će djeca učiti, što će im trebati za 15 godina. s tim da je nejasno to, da ako oni znaju što će društvu ili svijetu trebati za toliko godina, zašto ne daju otkaz i ne posvete se biznisu u tom smjeru:)

          Sviđa mi se

          1. s tim da je nejasno to, da ako oni znaju što će društvu ili svijetu trebati za toliko godina, zašto ne daju otkaz i ne posvete se biznisu u tom smjeru

            Odlučili su žrtvovati svoju karijeru i zapostaviti privatne interese, te se u potpunosti posvetiti radu za opće dobro.

            Sviđa mi se

          2. Preko ipod-cd-kazeta-ploča-narodnog kola do krapinskog pračovjeka? To znaci da ce se zavrsiti na 8″ disketama i prenosnim diskovima za PDP-11?? Naravno, s obvezatnim naglaskom na prvobitnu zajednicu u kojoj nije bilo privatnog vlasnistva? Da, stvarno, uvidjam revolucionarnu vaznost te reforrme.
            Index.hr poziva na barikade, kako bi se podrzala ta Jokiceva reforma. Bas me zanima koliko ce im ljudi doci, a koliko shvaca da se radi o bezvezariji. Izlagati bubrege njeznoj masazi od strane hrvatske interventne policije za takvu idiotariju bi bio vrhunac idiotizma. Ovdje u NYC je toplo i produzeni vikend, tako da su suosjecati s demonstrantima uz ugodnu setnju po Broadwayu i obavezni sladoled.

            Sviđa mi se

            1. Meni se svđaju neki prijedlozi novog kurikuluma, ali on ne može uspiti niti biti revolucionaran sve dok postoji samo jedan, i to obavezan. smiješno je koliko se jokić trudi demokratizirati proces, uključiti sve sudionike i saslušati baš svakoga. Pa najveći dio u sukobu njega i tih nekih saborskih tijela su putni troškovi koje su nabili u putujućem cirkusu, u toj unaprijed izgubljenoj bitci.
              Što je najgore, ja stvarno mislim da je istina ovo što govori galt, da se oni u svojim glavama posvećuju radu za opće dobro.
              Što se tiče prosvjeda, sve je rečeno u putu u pakao, ljudi žele nekoga tko može provesti Plan u djelo, podržat će ga, a možda mu dati i diktatorske ovlasti da provede svoju demokratsku reformu…

              Sviđa mi se

          1. “Istraživanje pojave privatnih instrukcija u Hrvatskoj pokazuje da se gotovo sve privatne instrukcije odvijaju u sivoj zoni, dok organizirani oblici privatnih instrukcija, koji su najčešće pripremni tečajevi za državnu maturi i prijemne ispite, iako izvan sive ekonomije, nisu pravno regulirani kao obrazovna djelatnost. Za praćenje i reguliranje pojave privatnih instrukcija u hrvatskom obrazovnom kontekstu stoga je nužno razviti sustav registracije i akreditacije tvrtki ili ustanova koje pružaju usluge dodatne poduke.”

            🙂

            Sviđa mi se

            1. “Poticanje osnivanja centara za dodatnu poduku (privatne instrukcije)

              Osim registracije i akreditacije tvrtki i obrazovnih programa dodatne poduke koju oni nude te
              uspostavljanja sustava kontrole kvalitete, u okviru ove mjere predviđa se osiguravanje
              državnih poticaja za osnivanje i rad centara za dodatnu poduku”

              Ovo ni Pol Pot ne bi bolje sročio

              Sviđa mi se

    1. Jednakost obrazovnih mogucnosti za sve ucenike ne postoji. Nije nikada niti postojala. U ime te “jednakosti” se onemogucava napredovanje darovitijim ucenicima, na nacin koji je u principu identican onome u Vonnegutovom “Harrisonu Bergeronu”. Ono sto Hrvatskoj treba je nekoliko elitnih skola koje ce davati stvarno znanje, po uzoru na britanski Oxbridge sistem.

      Sviđa mi se

  2. Vecina privatnih visokih skola su ekonomske skole kojih je ionako previse na burzi rada, tako da ni privatnici nisu od pomoci. Vidimo hiperinflaciju visokih skola za menadzment, vanjsku diplomacije itd gdje uzimaju 20 000 po godini djeci koja nije bila sposobna uspjesno napisati drzavnu maturu. I neka uzimaju, svatko odlucuje kome daje pare, ja necu, netko drugi hoce…no ako trazimo problem u obrazovanju onda problem lezi kako u drzavi tako i kod privatnika.

    Sviđa mi se

      1. Tko uopce to spominje?
        Samo ti navodim da ni privatnici nisu bez utega odgovornosti. Pljujemo po drzavnom obrazovanju i kako se drzava nepotrebno busa o prsa trosenjem na financiranju svakog studenta no isto tako nitko ne spominje o svoj sviti ekonomoskih skola kojih je previse. Zasto je problem kvota na EFZG, a nije svake godine otvaranje jedne nove privatne visoke skole iz profesija kojih je ionako previse na burzi rada? Ok, ne uzimaju iz drzavne kase, ali malo drustvene odgovornosti nebi skodilo. A da ne govorim da su prof na inim visokim skolama nis bolji od prof na drzavnim.

        Sviđa mi se

          1. Naravno da nema mjesta toj odluci.
            Drzava kao i privatnik snosi odgovornost u kreiranju obrazovne politike. Drzava snosi vecu odgovornost jer vec u samom zacetku daje novac za nepotrebni smjer, garantira financiranje vece kvote makar ce za godinu dana kvotu vratit na staro stanje.

            Sviđa mi se

          1. Recimo švicarci koje svi ovdje volite se ne bi složili s time. Kao što ne bi dozvolili da im neke trećerazredne privatne obrazovne ustanove na godinu izbacuju gomilu nepotrebnog VSS kadra kojeg možeš jedino negdje uhljebiti.

            Država je definirala određeni standard koji mora biti zadovoljen da bi dobio VSS obrazovanje. Da ne govorim o tome kako novčano sponzorira gomilu znanstevnih projekata koji privatnim investitorima… tako da su izgleda centralno isplanirali da bi bilo dobro utući milijarde i napraviti LHC ili Gotthard tunel zbog gomile direktnih i indirektnih benefita tržištu.

            Privatniku koji je vlasnik privatne obrazovne institucije je cilj privući što više ljudi da plate to obrazovanje, nakon toga dalje više nije njegova briga. Nije da imaju obvezu davati godišnje izvještaje koliko se ljudi nakon obrazovanja zaposlilo gdje i u kojem roku, pa da sudionici tržišta i potencijalni novi učenici mogu odrediti koja je obrazovna ustavnova bolja.

            Dalje privatnik najbrži povrat investicije dobiva tamo gdje su kapitalna ulaganja minimalna, znači imali bi samo društvene privatne obrazovne institucije gdje ti trebaju klupe, stolice i projektor. Ne znam tko bi investirao od privatnika u institucije tipa CERN, LIGO, Max Planck…

            Sviđa mi se

            1. Ako se Švicarci s nečime ne bi složili, to ne znači da to nije ispravno (a mo’š mislit kako se Švicarci kolektivno slažu ili ne slažu s nečim) ili ako je nešto praksa u Švicarskoj, ne znači automatski da je to nešto poželjno.

              Jedan primjer je to s obrazovanjem, iako je u Švicarskoj sustav školstva puno manje podržavljen nego u drugim zemljama. Kada bi bila istina da su Švicarci razvijeni i napredni zbog državnog ulaganja u školstvu, čudno kako Hrvatska nije među najrazvijenijim zemljama na svijetu.

              Privatnik mora voditi računa o reputaciji i privući klijente tako što ćeš ih znati naučiti vještinama koji su potrebna na tržištu, zato i jesu najbolja sveučilišta na svijetu privatna, dok državni fakulteti štancaju diplomante s beskorisnim diplomama gotovo potpuno nesposobnima za neki konkretan rad u praksi, pa se onda kasnije moraju dodatnu obučavati kod privatnog poslodavca i to naravno opet na državni trošak, a koji, ironično, snose i oni koji nisu visoko obrazovani.

              Hajde razmisli malo o ovoj rečenici koju si napisao:

              Privatniku koji je vlasnik privatne obrazovne institucije je cilj privući što više ljudi da plate to obrazovanje, nakon toga dalje više nije njegova briga.

              Pa onda još jednom i još koji put.

              Sviđa mi se

    1. ali ne postoji problem u obrazovanju ako čovjek sam plati i ne nauči.
      s druge strane, ako mu porezni obveznici plate školovanje i čovjek nauči, to je problem.

      Sviđa mi se

    2. To je u osnovi tocno, no razlog tome je nepostojanje trzista. Firme ne trebaju strucnjake nego ljude s vezom i diplomom. Uktratko u Hrvatskoj nije vazno koliko znas nego koga znas. A da se ditetu ne bi dogodilo ono sto se dogodilo HDZ-ovcu Brkicu, potrebna je diploma. Makar kakva diploma, ali diploma. Zato u Hrvatskoj ne postoji potraznja za obrazovanjem nego za diplomama. I trziste, kao i obicno, izlazi u susret.

      Liked by 2 people

  3. TJJG gledao sam malo GDP rast EU zemalja… i iako je Francuska generalno losa u zadnjih par godina u proslih 15ak imaju ok rast sto je meni nepojmljivo. Mislim da Njemacka ih je presisala i sve to ali za zemlju u kojoj je strajk svakih 2 dana, gdje se radi 35 sati tjedno i gdje se paljenjem auti zaustavlja Uber to mi je malo preslab ucinak socijalizma na GDP.
    Da li imas neko objasnjenje za to osim da su ostale EU zemlje isto socijalisticke pa se ne vidi toliko utjecaj ljevicarskih stetocina tamo… osim najvece EU populacije odredene produktivne grupe ljudi. 😀

    Sviđa mi se

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s