Austerity

U zadnje vrijeme, pogotovo u kontekstu događanja oko Grčke i EUSSR, može se od raznih (ljevičarskih) izvora puno slušati o takozvanim “mjerama štednje” i “bolnim rezovima” kroz koje su navodno europske socijalističke republike bile prisiljene prolaziti tijekom ove nedavne ekonomske recesije, a koje su navodno još više produbile negativne efekte same recesije.

Prvo, prilično je bezveze austerity nazivati “mjerama štednje”, jer sa konceptom štednje u pravom smislu riječi nema baš previše veze. Radi se jednostavno o mjerama kojima se pokušavaju smanjiti ili anulirati deficiti državnog proračuna (razlika između proračunskih rashoda i prihoda) s ciljem smanjenja državnog duga. Doslovni prijevod s engleskog bi bio strogoća, surovost, krutost.

Smanjenje deficita obično se nastoji provoditi ili smanjivanjem državnih rashoda ili povećavanjem državnih prihoda ili kombinacijom jednog i drugog. Ono što je tu vrlo problematično jest to što se povećavanje proračunskih prihoda nerijetko pokušava provoditi povećanjem poreznih stopa, što ne bi smjelo biti prihvatljivo (zato npr. neki od zahtjeva “Trojke” prema Grčkoj ne mogu biti prihvatljivi). Povećanje poreza ne samo da ne mora uopće dovesti do povećanja prihoda, već ono ima izravne negativne posljedice po ekonomski rast i dovodi do veće misalokacije resursa. Uostalom, porezi su ništa drugo nego legalna krađa, te su sami po sebi nemoralna i neprihvatljiva pojava. Prema tome, smanjivanje poreza treba podržavati uvijek, bilo gdje, i iz bilo kojeg razloga.

Iz toga slijedi da bi prihvatljiv austerity model koji ima smisla uključivao smanjenje državnih rashoda i istovremeno smanjenje poreza, na takav način da državni rashodi budu nešto niži ili jednaki prihodima.

Drugo, Eurostat je objavio pregled državne potrošnje članica EU za prošlu godinu u kojem nalazimo ovo:

gdsUkupna državna potrošnja svih država članica EUSSR-a kao udio u BDP-u lani je iznosila 48,1%, dok je za članice Eurozone taj udio 49,0%. Kao što je vidite, Hrvatska je za statističku pogrešku ispod prosjeka s 48,0%. Listu predvode Finska s 58,7% i Francuska s 57,2%, dok su kao “najbolji” na popisu Rumunji sa “samo” 34,9% udjela državne potrošnje u BDP-u, te baltičke zemlje (Litva 34,9%, Latvija 36,9%, Estonija 38,8%). U Grčkoj je taj udio neznatno iznad EU prosjeka, 49,3%.

Od drugih europskih zemalja, koje nisu članice EU, može se spomenuti da je u Švicarskoj taj udio oko 34,1%, u Norveškoj nekih 45,7%, na Islandu 45,4%.

Kako se taj udio kretao u zemljama EU i Eurozone (izvor):

Development_of_total_expenditure_and_total_revenue,_2006–14_(¹)_(%_of_GDP)_YB15_IILjubičaste linije prikazuju zemlje Eurozone, a smeđe linije zemlje EU. Isprekidane linije su prihodi, a pune su rashodi.

Dakle, 2009. godine je udio državne potrošnje bio na rekordnoj razini od nekih 50,5%, da bi do danas tijekom 6 godina opao za 2 postotna poena i još uvijek bio viši nego zadnje predkrizne godine.

Ako pogledamo kretanje same razine državnih rashoda…

Development_of_total_expenditure_and_total_revenue,_2006–14_(¹)_(billion_EUR)_YB15_II …vidimo da se oni niti jedne godine nisu smanjili u apsolutnom iznosu. U najboljem slučaju, usporena je brzina njihovog rasta.

Dakle, državna potrošnja u EU se konstantno povećava, njen udio u BDP-u zemalja članica je ostao otprilike na istoj razini koja je vrlo blizu rekordne, a ljevičari govore o bolnim rezovima i “mjerama štednje”.

Možda bi trebalo staviti stvari malo u povijesnu perspektivu. Iz jednog starijeg posta:

stat

Nikada u povijesti zapadne zemlje nisu bile toliko etatistički orijentirane nego danas, razina umiješanosti države u gospodarstvu je gotovo pa all-time high. Ako bismo išli još ranije u povijest, prije Drugog svjetskog rata, ovi postotci su sve manji.

Iz Eurostatovog izvješća vidi se i struktura državnih rashoda u EU prema namjeni:

func

Očekivano, više od 40% odlazi na socijalne transfere, gotovo 15% na neki oblik socijalističkog zdravstva, oko 10% na državno školstvo, oko 9% na igranje planske ekonomije, itd. Potrošnja na obranu i održavanje javnog reda zauzima ukupno manje od 7%.

Dakle, imamo EUSSR unutar koje se otprilike polovica ukupne vrijednosti proizvedenih finalnih dobara odnosi na državno trošenje, a od čega je opet oko polovica trošenje na glomazni welfare state, u većini zapadnoeuropskih zemalja taj udio nikada u povijesti nije bio značajno veći, a ljevičari istovremeno galame o neoliberalnom kapitalizmu i “rezovima”.

Ako je ljevičarima/socijalistima ovih 49% udjela državne potrošnje u ekonomiji neprihvatljivo nisko, kolika bi onda bila prihvatljiva razina državnog trošenja? Možda 70%? Jedini slučajevi zapadnoeuropskih zemalja koje su se usudile u mirnodopsko vrijeme probiti tu neku razinu od oko 60% BDP-a su skandinavske države za vrijeme faze socijalističkog ludila koje je dovelo do recesije početkom devedesetih pa je slijedilo naglo otrježnjenje:

swe

Što se tiče Grčke, tu opet imamo posebne teze o bolnim rezovima, kao npr. ovo:

CIqfdVdWUAEGh26Prema gornjem prikazu čini se da je Grčka stvarno provodila značajne rezove u državnoj potrošnji, no to tako izgleda kada se uzmu razina nominalnog trošenja u apsolutnom smislu i 2008. godina kao bazna. U tom smislu, primjedba je točna.

Ali, ako se prvo pomaknemo nekoliko godina unazad, onda dobijemo malo drukčiju sliku:

greece-government-spending Pa ako se još sjetimo da je grčki realni BDP u međuvremenu potonuo za preko 25%…

greece-gdp-growth-annual …onda usporedimo tu potrošnju s njihovim BDP-om i dobijemo:

greeceZnači, udio države u BDP-u povećavao se gotovo svake godine tijekom recesije, da bi preklani došao iznad 60% (više nego što je danas u najrastrošnijoj zemlji EU) i da, potom je iduće godine opao na EU prosjek, što je i dalje za oko 5 postotnih poena više u odnosu na razdoblje prije krize. Pa, ako će se to sada nazivati drastičnim mjerama štednje, neka, ali samo onda neka se razumiju stvari u kontekstu. Stvar je u tome da je državna potrošnja u Grčkoj ipak opadala prilično sporije nego realna ekonomija.

Zapravo, ako pogledate malo dublje, u gotovo svakoj zemlji EU od početka recesije do danas udio državne potrošnje u BDP-u se povećao. Općenito, jedine države koje su u tijekom tog razdoblja uopće imale neko netrivijalno smanjenje udjela državne potrošnje u ekonomiji tijekom ovih zadnjih šest godina su tri baltičke zemlje (Litva s 44,9% na 34,9% između 2009. i 2014.; Latvija s 44% na 36,9% između 2010. i 2014.; Estonija s 46% na 38% između 2009. i 2012.) – baš one zemlje koje su u krizi imale dosta strmiji pad od Hrvatske, da bi ju u međuvremenu lijepo prestigle:

ellc

83 comments

  1. Udio visoke državne potrošnje je problem samo ako je povezan sa visokim porezima i umjetnim zakonodavnim preusmjeravanjem novaca (obveza) nametnutih privredi. Što nažalost i jeste tako u skoro svim slučajevima. Udio državne potrošnje ne bi uopće bio problem da je prihod od te potrošnje generiran iz izvora “sa strane”. Tih izvora može biti puno, ali tipični su u slučajevima iskorištavanja rudnog bogatstva, ili nekim međudržavnim sporazumima i sl.

    Tada udio visoke državne potrošnje ne mora značiti i pljačkanje poduzetnika. Ono što mene međutim fascinira je da države koje imaju takve prihode i dalje IZ RAZLOGA DISCIPLINIRANJA vlastitih građana zadržavaju visoke poreze. Primjer Norveška.

    To je najbolji dokaz da svrha visokih poreza nije samo otimanje novaca radi novaca, nego da se pokaže tko je glavni. I da se ljudi drže pod kontrolom. Kako nitko ne bi postao previše neovisan o državi.

    Zato jer se država (vlast) boji vlastitih građana. A boji se jer zna što im radi i što im planira napraviti u budućnosti. Zato želi građane koji se u svakom trenutku moraju bojati nekoga zakona. Zato želi komplicirane porezne propise i zakone kako bi se svakome po potrebi mogla uzeti “mjera”. Pogledajte “demokratsku” Švedsku i ovu sprdaćinu oko Assangea. To ih naravno nije smetalo da se zgražaju nad sudbinom “Pussy Riot”, i zahtjevaju s lobodu za njih…. pravednici.

    Zato vlade ne žele naoružane građane. Ne zato jer brinu o njihovoj sigurnosti, nego ne žele riskirati “referendum” 🙂

    Pitanje visokih pireza, ali i nametanja zakonske orgije je prvorazredno političko pitanje SLOBODE. Zato su ljevičari za visoke poreze, nametanje suludih zakona i zabrana, protiv oružja,…. zato jer mrze SLOBODU.

    Sviđa mi se

    1. Evo kad ne krene u buncanje i Tantor moze reci nesto pametno.😁 Ali referendumi su nista drugo nego obicni kolektivizam. Referendumi nemaju veze sa slobodom odlucivanja.

      Sviđa mi se

      1. Grčkoj vlasti referendum je bio nužan. Kako bi imali legitimitet i popularnu podršku u narodu za provođenje reformi i rezova koji će usljediti, inače bi pali kao vlast a Grčka doživjela kolaps.

        U svakom slučaju je narodom bolje vladati demokratski kroz prjevaru i obmanu nego diktatorski silom i istinom.

        Sviđa mi se

        1. Bolje je vladati “demokratski” kroz prijevaru i obmanu nego diktatorski silom i istinom?

          Zato se i porezi i milioni zakona donose i svi oni se provode milom a ne silom je li? I zato se umjesto istine redovno koristi obmana. I sve zajedno to po tebi nije diktat nego je “demokracija” ??

          I kada netko na to ukaže, onda je on šupljoglavi idealist. Jer stvari su takve kakve jesu i ne treba ih mijenjati jer bi se nešto moglo i pokvariti. Što bi bilo šteta kada sve funkcionira baš onako kako treba i kako je zamišljeno….. istina je laž a rat je mir.

          Povijest je točno ono što je zapisano u knjigama i ništa se ne smije preispitivati jer bi netko počeo razmišljati…..

          Odličan si. Bravo. Takve ljude trebamo. Pred tobom je zaista svijetla budućnost…… Sa takvom omladinom se zaista ne trebamo ničega bojati.

          Sviđa mi se

    2. Visoki udio državne potrošnje zapravo je problem uvijek, jer državna potrošnja je po definiciji misalokacija resursa. Resursi su u ekonomiji nažalost ograničeni, a što je veća državna potrošnja to su oni lošije alocirani, upotrebljavaju se drukčije nego što bi na tržištu bio slučaj, država nema incentive kao privatni pojedinci da njima upravlja na efikasan način.

      Sviđa mi se

  2. Inace autor bloga dobro dolazi do cinjenica kroz matematiku i algoritme. Ali ljudska priroda vrlo lako odbija cinjenice ako ima druge razloge koje smatra vaznijim kao npr. “moralne”. Steven Levitt je nebrojeno puta dokazao slabosti ljuskog uma u prosuđivanju u kojima ce uvjerljivo doci do zakljucaka koji nemaju veze sa cinjenicama i rezultatima matematickih algoritama. I zato imamo 90% socijalista u nasoj drzavi. Pokusajte poznanicima reci da je placanje poreza u stvari pljacka i vidjet ce te reakciju. Uostalom Steven Levitt je pokazao da legalizacija pobacaja dovodi do smanjenja kriminala ali cinjenice ne pomazu ako se ideja ljudima ne sviđa. Autor bloga ulaze ogroman napor u izbacivanju cinjenica ali mozda bi bilo dobro jednu temu rezervirati za pitanje koji je razlog da socijalisti ne vide cinjenice.

    Sviđa mi se

  3. Iz rasprave o Grckoj i Balkancima:

    Generally speaking, the people on the Balkans are still emotionally attached to state owned enterprises. They still see it as a ‘national treasure’, something their grandfathers have built. The prevailing opinion is that the foreigners will come and make profit, while they will work for them as slaves. Majority of people still see the privatisation of SOEs as a treason, loss of sovereignty and stuff like that. Some say that ‘’when you’re bankrupt, you need to grow up.’’ My response to them is: ‘’ Yes, but when you are retarded, you don’t see the need to grow up. It’s the mentality that is hard to change.’’

    I’m not saying all people from the Balkans are retarded. I’ve lived in the Balkans for 20 years, and I can unequivocally confirm that the vast majority of people are indeed retarded. They are not retarded in a traditional way. It’s just that they think they are superior to others (the prevailing opinion is that the Americans, Brits and others are stupid), and they refuse to accept the reality and the needs of the 21 century. It’s like those crazies from the mental hospital who think everyone else is crazy except for them.

    Due to their self-proclaimed superiority, which nobody else in the rest of the world has ever noticed, the majority of them are not willing to learn from others who have proven to be more successful. They are not willing to accept that others have found better ways to organise the society, and many of them are seriously delusional. For example, some of them think that the living standards in the UK and US are equally poor as in the Balkans. Others think the Brits and Americans and better off because their multinationals exploit the poor people from the Balkans. Despite the fact that very few multinationals have presence there. They blame capitalism for their misfortunes even though they have never experienced capitalism in their countries. Perhaps they’ve seen it on TV. In many places in the Balkans, to start a business, you still have to obtain the approval from the fire department and provide stool samples in the hospital. When I got my first job there, I had to undergo a thorough medical examination, which included eyesight tests, lung x-rays, etc. I mean, what the fu*k?

    They are very stubborn in their determination to keep things unchanged. That’s why their economies, educational and judiciary systems have not changed much in the past 30 years. The resistance to changes is so strong that no government has the guts to implement any meaningful reforms. This is not to say that the governments are any better than the regular people. They are just a true reflection of the deficient mental capabilities of the majority of their voters.

    It’s hard to explain to someone who has never lived there the extent to which these people are ignorant, financially illiterate and irresponsible.

    Sviđa mi se

    1. If you are an American retarded guy then this is so funny. Because if one American idiot can say for some other nation that is retarded than LOL LOL babe!!!!
      Why did you live 20 years with retarded people? Or you need it 20 years to not get understand how to live with people who have emotions and know to enjoy in little things, i guess this is difficult for you to understand. I’m sorry for you…

      Sviđa mi se

  4. Što se tiče ovog oko Grčke. Komunjara sada obećava kako će biti dobar i kako će nešto poduzeti samo da mu odmah daju novce. Znamo dobro koliko treba vjerovati komunjarama….

    Usporedimo to sa situacijom u jednoj obitelji. Glava obitelji sa zlatnim lancem digla kredit i kupila novo auto. Žena je jučer htjela kupiti treću Louis Vuitton torbicu i odbilo joj karticu. U kući je nastala svađa. Glava obitelji se pravednički razgnijevila i otišla u banku jebati im sve po spisku i pokazivati srednji prst.

    U banci su mu ponudili reprogram kredita, otpisali mu trećinu duga i još obećali bespovratna sredstva pomoći ako u roku od tri dana potpiše pismo dobre namjere (da otkaže narudžbu novog sportskog auta i da žena godišnje smije kupiti samo 3 umjesto sedam novih torbica), ali nisu tražili nikakve dodatne garancije. Na to je glava obitelji popizdila, urlala nešto o bolnim rezovima, prevrnula stol, popišala se na umjetni fikus i otišla doma….

    Nakon što je došao doma umjesto pisma namjere poslao je u banku dopis gdje hitno zahtjeva više novaca i usput ih sve nazvao fašistima i podsjetio ih što su njihovi pradjedovi radili u ww2…. Nakon 5 dana doma su napravili plebiscit i svi su glasali protiv takvog ucjenjivanja (djeca, baba, djed, ujna, žena, itd…)

    Nakon toga je glava obitelji nazvala banku i rekla im da su oni odlučili da je takav način neprihvatljiv, da oni imaju svoj ponos i da im se napuše kur*a (u stilu Šešelja), te da banka mora biti solidarna inaće će im se najeb*ti mamice fašističke….

    Iz nekog neshvatljivog razloga banka nije odmah napravila što je traženo, nego je rekla da novaca ipak nema bez pisma namjere. Ali ako glava obitelji potpiše pismo dobre namjere, da će odmah dobiti novac.

    Sada je nastala panika u obitelji jer djeca trebaju ići na obećano krstarenje ali nema novaca za platiti agenciju. Što će susjedi misliti? I sada je glava obitelji poslala pismo pomirljivoga tona, u stilu, pa ljudi smo, hajde da se dogovorimo…. Rasplet se čeka. Svaka sličnost sa stvarnim događajima – namjerna je.

    Sviđa mi se

      1. Libertarijanci su šupljoglavi idealisti baš poput ljevičara. Niti razumiju svijet oko sebe, a još manje ekonomiju.

        Država se financira iz poreza, pa ako je država u plusu, građani su na gubitku, tako da bez deficita nema rasta.

        Bez restrukturiranja loših dugova u kapitalizmu nema napretka, kao što nema ni raja bez oprosta grijeha.

        No neki mentalno ograničeni i slabovidni bi radije živjeli u paklu, sve u ime “pravde” i “slobode”.

        Sviđa mi se

        1. Morat ćeš promijeniti svoj ton i način izražaja, pogotovo kad iznosiš ovakve besmislice.

          Vidim da si dobro savladao evanđelje magičnog monetarnog stabla, sjedi 5, sad samo još moraš naučiti razliku između realne ekonomije i računovodstva pa možda bude nešto od tebe.

          Sviđa mi se

          1. Samo kažem ono što vas ide, a ne ide vam matematika. Po tim vašim izračunima ni život ne bi bio moguć, jer postoji entropija.

            A ako je mimo ideologije, onda su to trikovi i magija.

            Sviđa mi se

  5. Evo ajmo probati kroz parabolu. Kad bi zemlja bila zatvoren sustav ne bi bilo života na njoj. No sva sreća zemlja je otvoren sustav i sunčeva energija stiže na nju cijelo vrijeme već milijardama godina, a višak topline u obliku infracrvenog zračenja curi van u okolni svemir.

    Ako modelirate ekonomiju kao zatvoren sustav, što dobijete? Naravno nešto što ne funkcionira, što nema smisla, a još manje ima veze sa stvarnošću.

    Toliko o realnoj ekonomiji. Ne očekujem da shvatite, jer da možete već bi.

    Sviđa mi se

      1. Pustimo ekonomiju. Što je čovjek koji tvrdi da je laž bolja od istine i da je bolje biti polu-sit sa lancem oko vrata nego polu-gladan ali slobodan? Što je on?

        Kakvog smisla ima rasprava sa nekim koji će rađe sve ostaviti kako je nego dopustiti mogućnost da stvari mogu i trebaju biti drugačije. Ne samo radi ekonomije, nego i radi temeljnog principa slobode.

        Ali to njemu ne znači ništa, to nije bitno, a po njemu je i opasno i štetno. Da li ti je jasno o kakvom liku se tu radi? Nije tu problem ekonomija.

        Mislim pa gdje je tvornica gdje se proizvode i programiraju takve spodobe?

        Sviđa mi se

        1. Zato sam odmah i napisao da nema neke velike razlike između vas ovdje i ljevičara, i jedni i drugi bolujete od ideološkog sljepila.

          Niste sposobni vidjeti svijet onakvim kakv je. Nego cijelo vrijeme kukate što odstupa od vaših zabluda.

          Da ne duljim ovdje oko toga, ako nekog zanima evo neka pročita knjigu poznatog evolucijskog biologa: “The Folly of Fools: The Logic of Deceit and Self-Deception in Human Life”

          http://www.washingtonpost.com/entertainment/books/the-folly-of-fools-the-logic-of-deceit-and-self-deception-in-human-life-by-robert-trivers/2011/11/14/gIQAaxYyQP_story.html

          A kakav sam ja to čovjek, pa vjerovatno psihopat. I ne, ne čudi me vaša reakcija, niste prvi koji se boje pametnijeg od sebe pa mu dijagnoziraju bolest i demoniziraju ga. No upozoren sam da pazim na izričaj pa vas neću nazvati ovcama, nego samo uplašenima.

          I da se vratim na ekonomiju, da ne pričamo više kakva sam ja to strašna i nemorala osoba. Očito je da vi nemate pojma o čemu pričam, doseg vam je kritika Marxa i njegovog Kapitala, nešto malo linearnih jednadžbi, te filozofiranje iz šupljeg u prazno.

          Nikad niste čuli za dinamične ekonomske sisteme, (npr. John Blatt), za inžinjerski pristup ekonomiji (Philips), za otvorene, tj. izolirane sustave itd. pa me gledate u čudu, ne znate što bi drugo rekli osim da samnom nešto nije u redu, ili da nemam pojma.

          Tebi je najnormalnije raditi usporedbu između kućnog budžeta i državne blagajne, kao da su to dvije istovjetne stvari, a zapravo ne mogu biti udaljenije.

          Tako da imam osjećaj kao da pričam s onima iz “radničke fronte”, njihovi argumenti su slični, prvo sam nečovjek, a drugo jako glup i neupućen, zbunjen.

          Sviđa mi se

          1. Heretiče, srećom ti ne boluješ od ideološkog sljepila i vidiš svijet onakvim kakav je. Ti vidiš da je proračunski deficit Sunce koje grije Zemlju i da država nikad nije “revenue constrained”, ali eto, glupi libertarijanci i dalje misle da su resursi ograničeni.

            Zašto govoriš da nemamo pojma o čemu pričaš kad sam ti još u prvom komentaru dao do znanja da mi je jasno odakle dolaziš?

            Pa nema ništa iritantnije po ekonomskoj blogosferi od PK misionara, a ti si mi ovdje kao njihov Google Translate. Htio bi se negdje napravit pametan s forama koje si pokupio, pa onda moraš još i praviti “slamnate” od tuđih argumenata da bi ih mogao iskoristiti.

            Smanji doživljaje, druže, dosadili ste.

            Sviđa mi se

            1. Kakve slamnate? Pa eto nema ničeg goreg na blogosferi od mene, a ujedno sam socijalist, komunjara, nemoralan čovjek.

              Eh, samo kad bi propala ta Europska Unija, ili kako ju zovete EUSSR, ili da propadne “amerika” USSSR, to bi bilo još bolje, odmah bi vi imali priliku za uspijeh u životu, jer u tome vas priječi država i društveno uređenje. Slično kao što ljevičari ne mogu uspjeti u životu, njih sputava slobodno tržište i bankarski sustav.

              Da bar možemo živjeti u slobodarskom raju poput Somalije, gdje nema poreza, nema birokracije, nema zakona ni regulacija, ničeg što inače sputava ljude da se ostvare. Sigurno bi i mi doživjeli sličan uspjeh.

              Tamo se slobodno odvijaju ciklusi ekonomskog rasta i sloma, svakih 5-6 godina je glad, rat i masovno izumiranje.

              Sviđa mi se

              1. Kakve slamnate?

                Citiram tvoje upise:

                1.

                Po tim vašim izračunima ni život ne bi bio moguć, jer postoji entropija.

                2.

                Očito je da vi nemate pojma o čemu pričam, doseg vam je kritika Marxa i njegovog Kapitala, nešto malo linearnih jednadžbi, te filozofiranje iz šupljeg u prazno.

                3.

                Tebi je najnormalnije raditi usporedbu između kućnog budžeta i državne blagajne, kao da su to dvije istovjetne stvari, a zapravo ne mogu biti udaljenije.

                4.

                Slobodna volja ne postoji, i to nije moja drska tvrdnja, to je utvrdila moderna znanost.

                5.

                Aha, a čemu onda farbanje crvenom bojom Varoufakisovih ekonomskih stavova u članku?

                6.

                Kako rekoh, po tim vašim računima ni život na zemlji ne bi bio moguć, jer vam je nužno sve ograničeno, a tako i sunčeva energija.

                itd…

                Dakle, spominješ neke stvari koje ovdje nitko nije niti naveo (možda si ti sebi umislio da jest, no to je tvoj problem), da bi popovao s visoka i pravio se jako važan prepisujući šablone od P-K truthera. Uz to si umišljaš da ti se netko čudi ili da ne razumije što govoriš? Dobra taktika, ali ipak ne. Nađi drugo mjesto gdje ćeš se hvaliti svojom otvorenošću uma.

                Sviđa mi se

                  1. 1. Ne, podržavam slobodno tržište, toliko si bar mogao shvatiti.

                    Btw, taj paflet od BoE ima neki biblijski status u PK krugovima, zar ne?

                    2. ali je pogrešno

                    3. ovdje je usporedba dovoljno dobra, ali općenito, pogrešno je reći da “te dvije stvari ne mogu biti udaljenije” – i ne, ne trebaš mi se opet hvaliti kako si pametan i naučen i započinjati kako “nitko ne razumije što govoriš” niti želi shvatiti kako moderna ekonomija funkcionira… naime, vrlo mi je jasno što govoriš

                    Hvala na poduci i doviđenja.

                    Sviđa mi se

        2. I samo još nešto što se tiče slobode. Sloboda ne postoji, postoje određeni stupnjevi slobode, ali ne i sloboda kao apsolut. Čovjek je ograničen koječime, društvom, bližnjima, mogućnostima, sposobnostima… ali prije svega ograničen je kapacitetom vlastitog uma.

          Slobodna volja ne postoji, i to nije moja drska tvrdnja, to je utvrdila moderna znanost. Umjesto nje postoji ograničen izbor između već poznatih opcija. A izbor je unaprijed predodređen.

          Onaj tko život posveti traganjem za slobodom, bacio ga je na trčanje za iluzijama.

          Sviđa mi se

          1. Kad se pokušavaš praviti prosvijetljen i kritizirati nekoga/nešto tako docirajući s visoka, budi prvo siguran da razumiješ o čemu je tu riječ i što kritiziraš uopće, da ne bi ispao… kako da se pristojno izrazim… “zbunjen”

            Sviđa mi se

          2. Tvoja tvrdnja ovisi o definiciji slobode. Tzv. “klasicna definicija slobode” jest definicija slobode kao “stanja bez ogranicenja”. To zaista nije moguce dostici. Covjek je, ako nista drugo, ogranicen zakonom gravitacije. Ipak, postoji i definicija slobode kao prava, ona J.S. Milla iz XIX stoljeca: sloboda je pravo da cinimo sve sto se ne kosi s pravima drugih. Definicija slobode kao prava je puno bliza realnom svijetu i slobodu cini necim sasvim prihvatljivim.
            Primjena “klasicne definicije slobode” na osnovu koje se zakljucuje da sloboda nije moguca te da je njezino trazenje ludost je standardna komunisticka floskula s kojom sam se susreo vec vise puta. Citiranje J.S. Milla i njegove definicije slobode obicno baca ljevicare u stanje bjesnila .Vise puta mi je receno da je to “fiskalska definicija slobode”. To je, medjutim, ono sto ja zelim: pravo da cinim sve sto se ne kosi s pravima drugih.

            Liked by 1 person

            1. To nije sloboda, sloboda bi bilo i pravo da činiš drugima ono što njima nije po volji. Tako da vi ovdje baš i niste za slobodu, nego za ograničavanje iste u smislu zaštite osobnih interesa.

              Sviđa mi se

              1. Sloboda je odsustvo prisile. Ako činiš drugima nešto što im nije po volji, tada oni nisu slobodni.
                Naravno, ti to možeš nazvati i nekako drukčije ali to je onda igranje sa semantikom.

                Sviđa mi se

              2. Rekao sam da stvar ovisi o definiciji slobode. Millova definicija slobode slobodu opisuje kao pravo, dok tzv. “klasicna definicija slobode” slobodu definira kao stanje. Mozes prihvatiti jednu ili drugu definiciju, no nemas logicke osnove za osporavanje definicije.

                Sviđa mi se

                1. U društvu vlada intraspecijska kompeticija. Mogu postojati dogovori oko pravila igre da nema fizičkog napada ili krađe. No to ne znači da jednoj drugoj razini neće biti nečeg sličnog. Ne možete u ime slobode od mesojeda tražiti da žvaču travu, nije im to u naravi. U konačnici ja imam slobodu preživjeti a ti mi stojiš na putu.

                  Sviđa mi se

                  1. Ponovno: sloboda je pravo da cinis sve sto nije u opreci s pravima drugih. Nemas pravo prezivjeti ako to znaci uskracivanje tudjih prava..
                    Kao drugo, u praksi su drzave koje svojim gradjanima priznaju slobodu i pravo na takmicenje u trzisnoj utakmici puno uspjesnije i prosperitetnije od onih koje to ne cine. Jedenje trave se vecinom prakticira po socijalistickim wolfbumsplatzevima u kojima se “mama drzava” brine za svoju djecicu.

                    Sviđa mi se

    1. Sto to znaci “ekonomija kao zatvoren sustav”? I sto bi trebala biti alternativa? Gledati ekonomiju unutar Bozje Volje i Vjecne Pravde koja se svodi na jednakost svih nas, kao u Harrison Bergeronu?

      Sviđa mi se

  6. Sve je to matematika. Onaj tko razumije matematiku, shvaća i problematiku zatvorenih sustava. Njihovu ograničenost i neizbježni kolaps.

    No neki umovi se boje nepoznatog, boje se beskonačnosti. Imaju potrebu postavljati granice i rubove, oni im daju osjećaj sigurnosti i smisla. Lažan doduše.

    Sviđa mi se

    1. Heretik je tipicni socijalist. Jako se trudi pronaci obrazlozenja zasto bi bilo dobro individualcu oduzimati slobodu i imovinu.

      Sviđa mi se

        1. Aha, a čemu onda farbanje crvenom bojom Varoufakisovih ekonomskih stavova u članku? Osnova Syrizinog ekonomskog plana dolazi iz PK.

          Sviđa mi se

          1. Poštovani gospodine Heretik,

            izgleda kao da ili imate problema s vidom ili nešto nije u redu s ekranom Vašeg računala.

            1. u tekstu se ne spominje Varoufakis
            2. u tekstu se nikoga posebno ne “farba u crveno”, tek se iznose neke dostupne statistike
            3. čak i ako netko nije *tipični* socijalist, ne znači da ga se ne može nekad “ofarbati u crveno”
            4. inače, Varoufakis se otvoreno deklarira kao marksist, a Syriza kao stranka radikalne ljevice
            5. osnova njihovog ekonomskog plana proizlazi iz kmečanja za tuđim novcem i povećavanjem poreza, stvarno velika filozofija

            Hvala i doviđenja.

            Sviđa mi se

            1. 4. … narodu moraš prodati neku priču koju je narod voljan progutati. Što će to točno radikalno i ljevičarski napraviti Syrzia? Provest će rezove, štednju itd. No bez popularne podrške to ne bi mogli, imali bi pobune na ulici i pali bi kao vlast. S narodom se ponekad mora i kao s djecom kojoj je nužno dati gorki lijek, mora ih se prevariti.

              5. … prije donošenja tako radikalnih zaključaka kako kmeče da im se da još novca, ja bih bar poslušao što stvarno misle i govore, ne bih konstruirao fikciju koja odgovara mojim željama

              7 min – https://www.youtube.com/watch?v=jH5Yv7iwfhs

              53 min – https://www.youtube.com/watch?v=qNItYoJhgmk

              Ovi događaji se više tiču opstanka i transformacije EU, nego grčkog duga. Najlakše bi bilo šutnuti Grčku van i proglasiti bankrot, ali nekad je opstanak važniji od pravde.

              No ako vam se kritika ne sviđa, onda ću šutjeti, neću vas više uznemiravati, možete imati jednoumlje na ovom blogu. Ja nekako volim sukob jer iz sukoba proizlaze rješenja i kompromis, pa se možda razlikujemo u karakteru.

              Samo molim, objavite mi još ovaj upis, ostale ne morate.

              Hvala.

              Sviđa mi se

              1. Da vidim jesam li razumio, o prihvaćanju kritika, jednoumlju i sukobu dolazi govoriti gospodin koji nam se ovdje obratio s:

                “Libertarijanci su šupljoglavi idealisti baš poput ljevičara. Niti razumiju svijet oko sebe, a još manje ekonomiju.

                Država se financira iz poreza, pa ako je država u plusu, građani su na gubitku, tako da bez deficita nema rasta.”

                “No neki mentalno ograničeni i slabovidni bi radije živjeli u paklu, sve u ime “pravde” i “slobode”.”

                “Zato sam odmah i napisao da nema neke velike razlike između vas ovdje i ljevičara, i jedni i drugi bolujete od ideološkog sljepila.”

                Gospodin kojemu je neograničena Sunčeva energija koja “hrani” Zemlju primjerena analogija za državni deficit koji omogućava “štednju” privatnog sektora.

                Yap.

                Sviđa mi se

  7. Kako rekoh, po tim vašim računima ni život na zemlji ne bi bio moguć, jer vam je nužno sve ograničeno, a tako i sunčeva energija.

    Užitak pronalazite u očekivanju propasti, pa vam možda ne bih više trebao kvariti veselje.

    Sviđa mi se

    1. Heretice, u medjuljudskim odnosima se vodim pristojnoscu i to ocekujem i od drugih. Citanje tudjih misli i nagadjanje o tome u cemu nalazim uzitak smatram nepristojnim. Nadalje, citiranje vlastite izjave nije dokaz tvrdnje. Sto se tice “razumijevanja matematike”, laskam si da je to sa mnom slucaj. Ja sam, naime, diplomirao matematiku kao jedan od najboljih studenata svoje generacije (strucni prosjek: 4.6). Fantazmagorije o “zatvorenom sustavu” nisu nicim objasnjene, bas kao niti one o “entropiji”. Ekonomija nije fizika i ne mozemo koristiti isti nacin zakljucivanja.Ekonomija se bavi jednim vidom medjuljudskih odnosa a ne dervacijom impulsa po vremenu.

      Liked by 1 person

      1. Matematika nije znanost, matematika je alat. Da bi razumio ekonomiju potrebno je imati znanje iz znanstvenih disciplina poput termodinamike, mehanike fluida, biologije i slično. Ekonomija se ne može temeljiti na filozofiji ili teologiji. Fizika svoje temelje ima u matematici, kemija u fizici, biologija u kemiji, a društvene znanosti će svoje temelje u buduće imati u biologiji. Tako da se bez multidisciplinarnog pristupa raznih znanosti neće više moći ni u ekonomiji.

        Sviđa mi se

        1. Da bi razumio ekonomiju ne trebaš imati pojma o termodinamici, mehanici fluida i sl. Dapače, čini se da su tebe termodinamički odnosi upravo zbunili tako da ne možeš shvatiti što ekonomija jest.

          Pa, ti si naveo Sunčevo grijanje Zemlje kao validnu analogiju za proračunski deficit kojim država “hrani” ekonomiju. Bravo.

          (Na kraju krajeva, ekonomija je i nebitna. Bitna je sloboda.)

          Sviđa mi se

    2. Kolega, strašno ste neinformirani.

      Za početak, sunčeva energija je ograničen resurs kao i sve u fizičkom svijetu, samo što je eto, u svemirskim terminima naša perspektiva dovoljno kratka da nam to bude apsolutno nebitno.

      Također, primjećujem tu da suprostavljate moralnu filozofiju poput libertarijanstva, koja iskreno ponekad i je smješna, sa ekonomskom teorijom ljevice, ako je tako uopće i možemo nazvati.

      Ispravna bi bila usporedba dva modela ekonomskih sustava i teorija iza njih, onoga gdje se odluke o alokaciji donose u centralnom planu i onoga gdje odluke o alokaciji donose autonomni akteri. Za jedan znamo da je efikasan, a za drugi da ljudi umiru od glavi kada se dovede do pune implementacije.

      Isto tako i libertarijanizma i statizma kao moralnih filozofija. Za jedno znamo da je naivno i blesavo, za drugo znamo da je zlo u svojoj srži.

      Sviđa mi se

      1. Strasilo, opisivati libertarijanizam kao naivnost je vrlo kratkovidno. Da si zivio u 19 stoljecu ti bi opisivao jako puno toga kao naivno sto je danas stvarno i gledajuci unatrag bi izgledao jako smijesno. Ako je naivno protiviti se otimacini i ogranicavanju slobode smjesnim regulacijama onda sam ja ponosan “naivac”.

        Sviđa mi se

        1. Naivno je smatrati nasilje neprirodnim, ili što se toga tiče državu koja je u svojoj osnovi sustav kontrole nasilja. Dapače, nasilje je vrlo prirodno i rekao bih naličje licu suradnje po slobodnoj volji.

          Dok god libertarijanci ignoriraju cijelu jednu stranu ljudske prirode, naivni su što se mene tiče.

          Sviđa mi se

            1. Pa recimo, Rothbard se narazglabao o privatnim defence agencies i o tome kako bi ih on mogao unajmljivat da štite zakon i red što se njega tiče, ali nisam nikada stekao dojam da mu je prošlo kroz um da bi bez nekog drugog autoriteta boss njegove defence agency mogao povisivat svoj fee bez da o tome pita mišljenje za Rothbarda, ili da ga propuca na ulici ako izrazi mišljenje da bi dao primjer svojim drugim klijentima.

              U pravilu, često stečem taj dojam kod libertarijanaca gdje je to praktično bez iznimke priča da kada bi samo ljudi mogli slobodno surađivat sve bi bilo divno. Nasilje je nešto što se eto tu i tamo događa i nije bitno i jedini big bad je država. A nitko ne zapaža ni da bi hrpa ljudi mogla slobodno surađivat u pljački i iznudi drugih, i da je to štoviše racionalan ekonomski izbor dobrog dijela populacije, primjerice mladih fizički snažnih muškaraca, koji bi oni i koristili kada u njemu ne bi bili spriječeni fizičkim i psihičkim nasiljem od strane države/zajednice.

              Sviđa mi se

                1. Dakle po vama libertarijancima, libertarijanstvo je nešto, nedefinirano, što se ne da tek tako jednostavno izraziti.

                  Libertarijanstvo nipošto nije politička filozofija, ideologija, utemeljena na vjeri u postojanje slobodne volje. Ideologija koja dolazi u sukob sa modernom znanošću, jer znanost tvrdi da slobodna volja ne postoji.

                  Sviđa mi se

                    1. Enciklopedija Britanika libertarijanstvo kategorizira kao političku filozofiju i ekonomsku ideologiju, svjetonazor.

                      Nitko to ne smatra nekakvom “teorijom”.

                      Sviđa mi se

                    2. Jesam li ti napisao već lijepo da je totalno irelevantno kako će to netko “kategorizirati”, pa zašto više gnjaviš s glupostima? Smaraš, druže.

                      P.S. u svakom slučaju, libertarijanstvo ne može biti *ekonomska* ideologija (niti ga Brittanica tako definira), no u tome i puno informiraniji od tebe griješe.

                      Radi se jednostavno o stajalištu da iniciranje nasilja nad drugim ljudima (i njihovim vlasništvom) nije opravdano, hoćeš li ti to nazivat “filozofijom”, “teorijom”, “svjetonazorom” ili možda “sportom”, zaboli me džon, samo nemoj bzvz zamarati s glupostima.

                      Sviđa mi se

                  1. Ne. Libertarijanstvo je politicka filozofija zasnovana na principu slobode pojedinca. Glavni princip libertarijanstva je da je drustvo samo zajednica slobodnih pojedinaca a ne Moloh u cije se ime neki pojedinci pljackaju da bi se dalo drugima. Stvar je u sustini vrlo jednostavna.

                    Sviđa mi se

                    1. @heretik
                      Slobodna volja se moze raspravljati kroz genetsko prirodno “programiranje”. Ali sumnjam da je tebe evolucija genetski programirala da otimas tuđu imovinu i ogranicavas slobodu drugih individualaca. Ali je sasvim moguce da te je evolucijski mem programirao da budes socijalist.

                      Sviđa mi se

  8. @heretik
    Evo jedna sa jubitoua:
    Do you think its morally right to punish someone who’s done nothing wrong?
    Then why do you think its morally right to reward someone who’s done nothing right?

    Sviđa mi se

    1. @heretik

      Fućka se meni gdje si ti i što si ti pročitao o slobodi. Ako nikada nisi okusio bananu otkuda ti pravo da komentiraš njezin okus?

      Meni je savršeno jasno da ti uopće ne razumiješ taj koncept. I onda ti pričaš o životu bez straha….. i dijeliš savjete. Stvarno……

      A o tvom egu, aroganciji i patološki izraženom kompleksu više vrijednosti da se ne govori. Da si sam sebe u stanju čuti i prisiljen slušati vjerojatno bi dobio slom živaca. Prestani obijesno potcjenjivati druge ljude i to bez ikakvog stvarnog pokrića. Ispadaš smiješan.

      Liked by 1 person

      1. @Tantor

        A o tvom egu, aroganciji i patološki izraženom kompleksu više vrijednosti da se ne govori. Da si sam sebe u stanju čuti i prisiljen slušati vjerojatno bi dobio slom živaca. Prestani obijesno potcjenjivati druge ljude i to bez ikakvog stvarnog pokrića

        Treba razumjeti da je gospodin Heretik sljedbenik jednog post-keynesijanskog kulta, a takav nastup kakav opisuješ njihova je zajednička karakteristika ili profesionalna deformacija, uz stalno ponavljanje jednih te istih šablonskih poštapalica.

        Oni koje prate ovako malo stranu ekonomsku blogosferu razumiju o čemu govorim. Doduše, činilo mi se bilo da ih je nešto manje u zadnje vrijeme.

        Dakle, oni odlično razumiju kako funkcionira moderna ekonomija, kako država koja ima svoju valutu ne može bakrotirati jer uvijek može isprintati dovoljno novca, oni znaju da nam porezi trebaju da zaustavimo rast inflacije, njima je jasno da bez državnih deficita privatni sektor ne može biti “u plusu” (s tim da taj “plus” definiramo razlikom štednje i investicija), oni shvaćaju da monetarni multiplikator ne postoji, oni znaju da državni mirovinski sustav ne može biti nesolventan, jer ni država nikad nije ograničena svojim prihodima, razumiju kako je prirodna kamatna stopa uvijek 0, kako državni dug ne može opteretiti našu djecu u budućnosti, da ne možemo imati inflaciju bez pune zaposlenosti faktora, da ne možemo imati novac i potražnju za novcem bez države, itd.

        Kad im se netko usudi suprostaviti i ukazati im samo na npr. propuste u logici, brkanje računovodstvenih agregata sa stvarnim ekonomskim odnosima, zanemarivanje mikroekonomskih osnova i bihevioralnih faktora, brkanje bogatstva i “novca”, ili naravno empirijske primjere koji opovrgavaju… e onda bivaš proglašen šupljoglavcem koji ne shvaća kako *moderni* ekonomski sustav funkcionira, zasljepljen si ideologijom i ne želiš izvaditi glavu iz pijeska da ti ne bi Istina otvorila oči ili pak ti jednostavno ne razumiješ što oni uopće govore.

        Sviđa mi se

  9. Hvala na tvojoj brizi da ne ispadnem smiješan. No skromnost i poniznost nitko ne cijeni, pogotovo ne žene. Pokušavam učiti od najboljih, pa je tako i nedavno preminuli John Nash bio shvaćen kao arogantan i drzak. A i on se eto oslanjao na Hayeka u svojim ekonomskim pogledima.

    Sviđa mi se

    1. Postoje i druge istine za koje je dovoljno da ih se samo sugerira pa da ovakvi kao ti iskoče iz kože. Pa ako je bal, onda neka je bal. Da vidimo tko je prije spreman ići do kraja. Sloboda, moral, pravda, istina, laž, sve je to nepostojeći konstrukt, kako je Machiavelli to liepo objasnio, a ti si ovdje nama velikodušno otkrio toplu vodu. Stoga je jedino bitno tko ima veću batinu u ruci i tko ima manje obzira da njome prvi zamahne. To je svijet koji ti zagovaraš kao jedini moguć, dapaće poželjan….

      Samo znaš, tu se jako lako možeš prevariti, pa onda umjesto lava ispadneš zec. To što ti misliš da si baš ti najopakija životinja u šumi nema nikakvog realnog značaja. Umjesto lovca tako možeš lako završiti kao plijen. I onda nemoj cviliti i moliti za milost kada ti se to dogodi, a dogotit će ti se to ti garantiram. I nikoga neće biti briga, to ti isto garantiram.

      Ja se u potpunosti slažem da cilj opravdava sredstva. Ali tvrdim da se po sredstvima kojima se koristiš jasno raspoznaju i tvoji istinski (a ne deklarirani) ciljevi. Tvoji su i više nego jasni. I potpuno suprotni mojima.

      Ima jedna basna o žabi i volu. Preporučam čitanje (sa razumijevanjem).

      Sviđa mi se

Komentiraj